KOMPUTERYZACJA KSZTAŁCENIA

W latach osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych dwudziestego wieku każdy z nas chętnie spoglądał na "cuda techniki" pokazywane przez niezapomnianą "SONDĘ" nadawaną przez Telewizję Polską. Ten prowadzony przez Zdzisława Kamińskiego i Andrzeja Kurka swoisty spektakl był jednym z najlepszych, najbardziej cenionych i popularnych programów edukacyjnych. Do dziś uważany jest za kultowy, a jego wartość ceniona jest przez następne pokolenia.

Obrazek  Obrazek  Obrazek

To między innymi dzięki takim programom zaczęto dostrzegać możliwości, jakie w procesie edukacji mogą spełniać nagrania magnetofonowe lub filmy wideo. Z zastosowania takich rozwiązań na zajęciach zadowoleni byli zarówno nauczyciele jak i uczniowie. Tym pierwszym znacznie ułatwiało trudy pracy, dostarczając nowych narzędzi dydaktycznych, umożliwiło wprowadzenie na lekcji elementu zabawy. Z kolei odbiorcom bardzo spodobała się taka forma prowadzenia lekcji.

Obrazek

Dziś nikogo nie dziwi już, że nowy temat ilustrowany jest stosownym filmem, a zajęciom językowym towarzyszą nagrania audio. Coraz częściej na lekcje "wdzierają" się komputery. Znane z tradycyjnej formy nudnawe wykłady, zamienione zostają w multimedialne projekcje, które z powodzeniem przykuwają uwagę nawet najbardziej opornych uczniów. W niepamięć odchodzą lata, kiedy jedynym rozwiązaniem na lekcjach języka obcego było monotonne powtarzanie kolejnych zdań.

Obrazek      Obrazek  Obrazek

Dzisiaj zajęcia opierają się na ćwiczeniach z programami do nauki języków obcych np. Euro Plus +, e-Teacher, czy SuperMemo. Na lekcjach biologii coraz częściej, obok mikroskopów i formalinowych preparatów, pojawiają się komputerowe animacje, filmy i pokazy multimedialne. W bibliotekach szkolnych, tuż przy regałach z książkami, stawia się komputery oferujące dostęp do Internetu zaopatrzone w wiele ciekawych aplikacji. Zasoby katalogowe są w pełni skomputeryzowane, co ułatwia do nich dostęp.



Powrót do spisu treści